© 2018 Ineke Lascher ; info@brugnaarhierennu.nl 

Wat is de MBSR?

MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction. Het is een 8-weekse training in mindfulness, waarin je wordt geleerd op een meer behulpzame manier met stress en/of lichamelijke klachten om te gaan.

Tijdens de sessies worden verschillende oefeningen aangeboden die behulpzaam kunnen zijn bij het trainen van het opmerkzaam zijn en wordt inzicht in de werking van stress en de verschillende stressreacties gegeven.

Door de oefeningen ontstaat bewustwording van welke gedachten, gevoelens en lichaamsgewaarwordingen aanwezig zijn in het hier en nu en hoe ze met elkaar samenhangen. Daarbij leer je herkennen op wat voor manieren je gewoonlijk reageert, je automatische gedragspatronen. Dit zijn vaste patronen die vaak hun functie in het verleden hebben gehad maar nu niet altijd meer behulpzaam zijn en juist kunnen bijdragen aan stress.

Bewustwording van deze automatische patronen en erkenning ervan zonder oordeel maakt het mogelijk ze te doorbreken en geeft de vrijheid andere keuzes te maken die op dit moment meer behulpzaam zijn voor jou!

De training bestaat uit:

  • een groep van 8 deelnemers

  • 8 avonden van 2,5 uur, 1x/wk

  • stiltedag na de 6e sessie

  • dagelijks ca. 3 kwartier oefenen met thuisopdrachten. 

Thema's van de training:

  • Sessie 1: De automatische piloot. 

  • Sessie 2: Helder waarnemen: gedachten zijn geen feiten. 

  • Sessie 3: Van doen naar zijn.

  • Sessie 4: Erbij blijven.

  • Sessie 5: Stress beantwoorden in plaats van erop reageren.

  • Sessie 6: Communicatie in aandacht.

  • Sessie 7: Werk en privé in balans.

  • Sessie 8: De achtste week duurt de rest van je leven.

Oefeningen

Je oefent op twee manieren:

  • door bewust tijd vrij te maken om je aandacht te richten op bijvoorbeeld je ademhaling, het opmerken van gewaarwordingen in je lichaam, geluiden, gedachten of gevoelens

  • door bewust aandacht te geven aan alledaagse handelingen zoals eten, wandelen of iets als je haren wassen

Bij deze oefeningen is de intentie de aandacht langere tijd vast te houden en aanwezig te blijven in het hier en nu. Het is niet zozeer de kunst om dat continu te kunnen, maar juist om op te merken waar de aandacht is wanneer deze wordt afgeleid en deze vervolgens op een rustige vriendelijke manier terug te brengen naar de oefening.

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now